Od 17 do 26 września sześcioro uczniów klasy IV TOR miało okazję uczestniczyć w projekcie polsko-ukraińskim  w Poroninie.

Projekt pt. „Podobieństwa w różnorodności” sfinansowany został ze środków Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży. Organizacją koordynującą była Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Przedsiębiorczego, a organizacją partnerską ze strony ukraińskiej CENTER FOR EUROINITIATIVES. Celem projektu było przełamanie stereotypów oraz poznanie i zaprezentowanie dwóch kultur, polskiej i ukraińskiej, które mimo że na początku wydawały się zupełnie różne i odległe, w miarę jak projekt zbliżał się ku końcowi, okazywały się coraz bardziej do siebie podobne. Efektem współpracy grupy polsko-ukraińskiej jest gra stworzona na podobieństwo MONOPOLY, która niebawem zostanie wydana w formie planszowej i elektronicznej.

Pierwsze spotkanie uczestników projektu przebiegło w atmosferze wzajemnych obserwacji i nieufności. Każdy miał własne wyobrażenia sąsiada, ale w miarę upływu czasu ulegały one zmianie. W trakcie projektu uczniowie z Polski i Ukrainy mieli zorganizować dla swoich kolegów wieczór kulturowy oraz przedstawić tradycje i historię swojego kraju. Nas zachwyciły piękne pieśni ukraińskie oraz ludowe stroje, natomiast my zaskoczyliśmy naszych ukraińskich przyjaciół, organizując tradycyjne polskie wesele. W ciągu tych dziesięciu dni mieliśmy okazję spędzić ze sobą wiele czasu, przygotowując się do kolejnego ogromnie ważnego dla nas przedsięwzięcia, jakim było wykonanie wspólnego flash mob na Krupówkach w Zakopanym. Nigdy nie przypuścilibyśmy, że nasz taniec spotka się z takim ciepłym odzewem przebywających tam turystów.

W końcu nadszedł dzień, którego wyczekiwaliśmy od samego początku, a mianowicie prezentacja gry w szkole podstawowej w pobliskim Zębie. Pracę nad sama grą oraz prezentację gotowego produktu uczniom Ekonomika ułatwiał fakt, iż jako technicy reklamy wielokrotnie na lekcjach musieli przedstawić oraz zareklamować projekty własnego autorstwa. Szkolne doświadczenia ułatwiły prezentację i sprawiły, że zarówno gra, jak i sama wizyta uczestników projektu została przyjęta bardzo entuzjastycznie, udowadniając, że wspólna praca skończyła się sukcesem.

W trakcie całego projektu uczniowie mieli okazję mieszkać razem w pokojach, spędzać czas na pracy i zabawie, a przede wszystkim rozmawiać i poznawać się wzajemnie. Dziesięć dni minęło jak chwila i tylko łza się w oku kręci na myśl, że projekt w Poroninie dobiegł  już końca. Liczymy na dalszą współpracę, bo zawarte podczas tego spotkania znajomości na pewno będą utrzymywane, choćby  tylko online.

Tekst: Magda Pastuszka