28 maja 2022 roku dziesięcioro uczniów Pz4 SEG w Oświęcimiu wraz z opiekunami - paniami Magdaleną Pastuszką i Stanisławą Piotrowską z MDSM w Oświęcimiu, wyruszyło autokarem liniowym w stronę Niemiec.

Po męczących 16 godzinach jazdy, dotarliśmy do Stuttgartu. Następnie wsiedliśmy do pociągu, który przywiózł nas do Bad Liebenzell, gdzie oczekiwała nas już niemiecka grupa . Po obiedzie zapoznaliśmy się z trzynastoma Niemcami, biorącymi udział w wymianie .W jej trakcie uczestniczyliśmy w wielu zabawach integracyjnych, pozwalających poznać się nawzajem i zaprzyjaźnić.
Następnego dnia obydwie grupy zastanawiały się nad zawsze ważnymi, uniwersalnymi problemami : co jest ważne dla nas samych, co istotne w kontekście społecznym oraz czego potrzebujemy jako członkowie określonej społeczności ?
31 maja, razem z dwoma niemieckimi referentami, omawialiśmy tematy dyskryminacji mniejszości oraz prześladowania Żydów.
W środę wyruszyliśmy pociągiem do Stuttgartu, gdzie rozpoczęliśmy ciekawe warsztaty w Hotelu Silber (byłej centrali Gestapo) na temat okrutnej działalności nazistowskiej policji. Uczestnicy, podzieleni na grupy, dokonywali prezentacji prowadzonych w języku angielskim. Polegały one na przedstawieniu własnego researchu na temat danego zjawiska/osoby, której został poświęcony pokój w muzeum. Następnie uczniowie dobrali się w polsko-niemieckie grupy i rozpoczęli zwiedzanie miasta. Uczestniczący w wymianie Niemcy pokazali, w jaki sposób mieszkańcy Stuttgartu uczcili zamordowanych Żydów. Zaprowadzono nas w miejsca, gdzie znajdował się złoty bruk w chodniku, na którym wypisane były imiona ofiar Holocaustu.
W czwartek cała grupa pojechała autokarem do Grafeneck- w miejsce pamięci o eutanazji . Odbyły się tam zajęcia , podczas których rozmawialiśmy o zamordowanych przez nazistów 10654 osobach- głównie niepełnosprawnych oraz chorych psychicznie.
W piątek po raz kolejny zajęliśmy się tematem dyskryminacji. Uczyliśmy się, jak jej przeciwdziałać oraz zastanawialiśmy się nad tym, dlaczego w ogóle ludzie są dyskryminowani.
Wieczorem wszyscy wyszliśmy do lokalnej pizzerii posmakować pysznej pizzy.
4 czerwca nastąpiło podsumowanie całego projektu organizowanego w Bad Liebenzell.
Około godziny 14.00 pożegnaliśmy się z niemieckimi rówieśnikami i udaliśmy się pociągiem na lotnisko w Stuttgarcie. Następnie wyruszyliśmy autokarem w stronę Oświęcimia.
Wszyscy dojechali na miejsce bezpiecznie. Przywieźliśmy bagaż niezapomnianych przeżyć, wspaniałych wspomnień, nowych znajomości. Czekamy z niecierpliwością na drugą część wymiany, która nastąpi w listopadzie. Każdy z uczniów, zapytany po powrocie do domu o odczucia i subiektywne emocje, zapewnił, że wyjazd był udany, a przede wszystkim niebywale kształcący. Jesteśmy bardzo zadowoleni z przebiegu I części projektu.